DHL is the first logistics provider worldwide to start an Open Innovation competition on City Logistics. Open Innovation is a paradigm that assumes that firms can and should use ideas gathered from a variety of external sources in addition to ones generated internally, as they look to advance their technology. It is already a well-known tool in the automotive, technology and consumer industries.
With this contest, DHL Solutions & Innovations (DSI) is aiming to gather ideas and input from academics, politicians, IT experts and others, to further develop their existing concept for City Logistics in a collaborative and innovative way. With several innovations such as the Consolidation Center, the DHL Smart Truck, the Packstation (24/7 Service Point) and other “green” ideas, DHL is at the cutting edge of the market when it comes to urban logistics.
“With growing cities all over the world, the challenges of city logistics and urban living are becoming more and more demanding. Solutions for decreasing traffic and getting cities greener are crucial for the future. DHL knows that the logistics industry plays a significant role and we want to broaden our approach to City Logistics by also inviting people outside the company to contribute their perspective,” says Steffen Frankenberg, Vice President at DSI. “With the views of others we can better identify the challenges and generate ideas for new logistics solutions. We are asking participants to really think outside of the box.”
Three categories
The Open Innovation competition focuses on three categories: 1. Logistics efficiency in urban areas (operational solutions), 2. Green city and urban living (regulations) and 3. Digital logistics (software and IT solutions). By asking academics, politicians, public authorities and citizens in big cities, DHL will bring together specialists from different fields to discuss challenges and ideas. The contest is conducted via a web-based platform, where ideas and experiences are submitted and discussed in an open forum. The complete platform www.dhl.com/citylogistics-oi is open from October 18, 2011, onwards. The final date for submissions is 28 November 2011.
A jury of experts from different fields and backgrounds will evaluate the submissions in December and name the winners of the contest in the first quarter of 2012. DSI’s City Logistics team will moderate the process and together with the experts, identify partners for the development of new solutions for transportation, delivery, IT structures and urban regulations.
Overview of competition categories:
- Logistics efficiency in urban areas. What can improve the logistics flows of goods and services in and out of limited environments? What new logistical challenges can be expected in the future? What kind of solutions can be developed to respond to these challenges?
- Green City and Urban livingWhat defines a truly green city and what does it take to become one? What are the key challenges a city faces in the coming 50 years, and what kinds of regulations must be adopted to face these challenges?
- Digital logistics. Which IT Solutions could improve logistics with respect to traffic management, traffic prediction, warehouse management, etc.? What are the innovative criteria behind these potential solutions? What are smart next-generation IT solutions?
Press releaseDHL startet als erstes Unternehmen seiner Branche einen “Open Innovation” Wettbewerb zu City Logistics. “Open Innovation” ist ein bekanntes wissenschaftliches Modell, bei dem es darum geht, dass Unternehmen neben den internen auch verschiedene externe Quellen als strategisches Mittel nutzen sollten, um Technologien voranzutreiben. In der Automobil-, Technologie- oder Verbrauchsgüterindustrie wird “Open Innovation” schon seit längerem angewandt.
DHL Solutions & Innovations (DSI) will über diesen Weg der Zusammenarbeit neue Ideen und Lösungen von Wissenschaftlern, Politikern, IT-Experten und anderen Teilnehmern sammeln, um seine bestehenden Konzepte zu City Logistics auszubauen und zu ergänzen. Mit den bestehenden Lösungen wie dem Consolidation Center, dem DHL Smart Truck, der Packstation und anderen “grünen” Ideen ist DHL bei der Logistik für Innenstädte bereits Innovationsführer im Markt.
“Mit dem Wachstum der Megastädte in aller Welt wachsen auch die Herausforderungen und Ansprüche an City Logistics und urbanes Leben. Lösungen zur Minimierung des Verkehrs und für grünere Innenstädte sind von großer Bedeutung für das Leben in der Stadt. Wir wissen, dass Logistik eine wichtige Rolle dabei spielt. Deshalb wollen wir unseren Ansatz ausbauen und Fachleute einladen, mit uns ihre Perspektiven zu diesem Thema zu diskutieren”, sagt Steffen Frankenberg, Vice President von DSI. “Der Blick von außen hilft uns, die Herausforderungen noch besser zu erkennen und gemeinsam Ideen für neue Logistiklösungen zu entwickeln. Wir rufen die Teilnehmer auf, gerade über ungewöhnliche Ansätze nachzudenken.”
Drei Kategorien
Die Teilnehmer können Einsendungen in drei Kategorien einreichen: 1. Logistik-Effizienz in urbanen Lebensräumen (betriebliche Lösungen), 2. Grüne Städte und urbanes Leben (regulatorische Ansätze) und 3. Digitale Logistik (Software- und IT-Lösungen). Mit der Teilnahme von Wissenschaftlern, Politikern, Behörden und auch Einwohnern großer Städte will DHL eine möglichst große Bandbreite an Ideen sammeln und diskutieren. Der Wettbewerb läuft über eine Internet-Plattform, in der die Vorschläge und Erfahrungen eingereicht und in einem Forum diskutiert werden können. Die offene Plattform www.dhl.com/citylogistics-oi startet am 18. Oktober 2011, der Einsendeschluss für die Ideen ist der 28. November 2011.
Eine Jury mit Experten aus verschiedenen Fachgebieten wird die Einreichungen bewerten und die Gewinner im 1. Quartal 2012 bekanntgeben. Das City Logistics Team von DSI moderiert den Prozess auf der Webseite und wird mit der Jury diejenigen ermitteln, die für die gemeinsame Entwicklung neuer Lösungen für Transport, Zustellung, IT und Regulierungen in Frage kommen.
Überblick über die Wettbewerbskategorien:
- Logistik-Effizienz in urbanen Lebensräumen. Wie kann der Warenfluss in einem begrenzten Umfeld verbessert werden? Welche neuen logistischen Herausforderungen warten auf uns? Welche Lösungen müssen entsprechend entwickelt werden?
- Grüne Städte und urbanes Leben.Wie lässt sich eine “grüne” Stadt definieren und wie kann man sie planen? Welche Herausforderungen warten auf die Städte in den nächsten 50 Jahren und welche regulatorischen Ansätze sind notwendig, um sie zu meistern?
- Digitale Logistik. Welche IT-Lösungen können das Verkehrsmanagement, die Verkehrsvorhersagen oder das Lagermanagement verbessern? Was sind die innovativen Rahmenbedingungen hinter solchen Lösungen? Welche cleveren “Next-generation”-IT-Lösungen gibt es?