[:en]GIZ | Cambodia: Getting help quickly to the very poorest[:de]GIZ | Kambodscha: Schnelle Hilfe für die Ärmsten[:]

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The coronavirus pandemic is threatening to exacerbate poverty in Cambodia. However, thanks to a database, people are now receiving support quickly.

With just 130 cases of COVID-19 and no fatalities, Cambodia might initially appear to have remained largely unscathed by the pandemic. However, the economic impact of the pandemic is all the more evident: the dip in tourism resulted in significant losses, and many major sewing factories have closed because goods can go no longer be exported.

Those worst affected by the crisis are the poorest among Cambodia’s population of 16 million. Even before the pandemic, around 15 per cent of people were living below the poverty line. They are now receiving swift financial support. The support is being distributed via a database set up by the Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH in collaboration with the Cambodian Government.

On behalf of the German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development and with the support of Australia’s Department of Foreign Affairs and Trade (DFAT), GIZ has been working to reduce poverty in Cambodia since 2006. It was for this reason that GIZ set up the IDPoor platform, which is based on a system that uses simple, uniform criteria to register the poorest people in the country. Community representatives collect the data through local surveys. The platform was already in use before the pandemic to provide those in need with free health care and access to clean drinking water and give free school meals to children. Cambodia’s Ministry of Social Affairs is now also using this database to provide financial support to those in need during the pandemic. This support is to be made available to 2.3 million people in 560,000 households over the next six months.

IDPoor offered a fast and flexible response to the pandemic: people can now register with their local authorities themselves to ensure that they are added to the database much more quickly. Plans had already been drawn up to expand the database step by step by 2022. As a result of the coronavirus, this expansion was instead completed in just two months. At the end of May, 50,000 people were added to the system in a mere ten days. However, this major support during the pandemic is down to the systematic, long-term work that was put in to creating the IDPoor database, which has now ensured that it can be used quickly. The first payments are to commence immediately, and people should receive initial instalments at the end of the month.

Project: Identification of poor households

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Source: Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ), 24 June 2020[:de]

Das Coronavirus droht die Armut in Kambodscha weiter zu verstärken. Doch mit Hilfe einer Datenbank erhalten die Menschen nun schnelle Unterstützung.

Nur 130 Erkrankte, keine Todesfälle. Auf den ersten Blick könnte der Eindruck entstehen, dass das Coronavirus Kambodscha bislang weitgehend verschont hat. Doch die wirtschaftlichen Auswirkungen sind dafür umso deutlicher zu erkennen: Der ausbleibende Tourismus sorgt für große Ausfälle und viele der wirtschaftlich wichtigen Nähereien wurden geschlossen, weil Waren nicht mehr exportiert werden können.

Die Krise trifft die Ärmsten der rund 16 Millionen Einwohner*innen in besonderem Maße. Etwa 15 Prozent der Bevölkerung lebten bereits vor der Pandemie unterhalb der Armutsgrenze. Sie erhalten nun schnelle finanzielle Hilfe. Verteilt wird sie über eine Datenbank, die die Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH gemeinsam mit der kambodschanischen Regierung aufgebaut hat.

Die GIZ arbeitet im Auftrag des Bundesentwicklungsministeriums (BMZ) und mit Unterstützung des australischen Außenministeriums (DFAT) schon seit 2006 für die Armutsbekämpfung im Land. Dafür hatte die GIZ die Plattform IDPoor aufgebaut. Dahinter steckt ein System, das nach einfachen und einheitlichen Kriterien die ärmsten Menschen im Land erfasst. Gemeindevertreter*innen holen die Daten in Befragungen ein. Schon vor der Pandemie erhielten Hilfsbedürftige so eine kostenlose Gesundheitsversorgung und Zugang zu sauberem Trinkwasser, für Kinder gibt es kostenloses Schulessen. Diese Datenbasis nutzt das kambodschanische Sozialministerium nun, um Hilfsbedürftige in der Pandemie auch finanziell zu unterstützen. 2,3 Millionen Menschen in 560.000 Haushalten werden in den nächsten sechs Monaten finanziell unterstützt.

Auf die Pandemie reagierte IDPoor schnell und flexibel: Nun können sich die Menschen selbst bei den Kommunalverwaltungen melden und so deutlich schneller erfasst werden. Geplant war eine schrittweise Einführung dieser Erweiterung bis 2022. Im Zuge des Coronavirus wurde sie aber innerhalb von nur zwei Monaten umgesetzt. So konnten Ende Mai innerhalb von zehn Tagen 50.000 zusätzliche Menschen in das System aufgenommen werden. Entscheidend für den großen Nutzen in der Pandemie war aber die langfristige systematische Arbeit, mit der IDPoor aufgebaut wurde, die nun eine schnelle Anwendung ermöglicht hat.  Die ersten Auszahlungen laufen ab sofort an, ab Ende des Monats sollen die Menschen die ersten Raten erhalten.

Projekt: Identifizierung armer Haushalte

Weitere Informationen

Quelle: Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ), 24.06.2020[:]