For the first time, Deutsche Post DHL is calling on its employees, customers and business partners around the world to take part in this year’s ‘Global Volunteer Day’. Following the success of past years in which mainly employees in the Asia Pacific region helped to support local community projects, the Group is now rolling out the volunteer initiative on a global scale.
Activities will focus on the period September 1-10, 2011. During this period but also beyond, employees have the opportunity to get involved in such charitable projects as helping children, young people and the elderly, renovating or cleaning schools and community centers, and carrying out environmental projects. Over 50,000 employees in more than 600 projects will take part in ‘Global Volunteer Day’ this year. The goal is to have about 25 percent of the nearly 470,000 employees of the company around the world participate in ‘Global Volunteer Day’ over the mid-term.
An enormous amount of potential skills
“Nearly half a million people work for Deutsche Post DHL in more than 220 countries and territories. That’s an enormous amount of potential skills and energy that we want to use to make a positive impact on our society. Volunteerism is an important component in modern societies, and as a global company we want to make a difference,” says Frank Appel, CEO of Deutsche Post DHL. “The volunteer work our employees perform throughout the year is very impressive, but with the new focus on our Global Volunteer Day, we can generate an even stronger sense of community among all those involved,” adds Appel.
This year, ‘Global Volunteer Day’ activities are being coordinated across the Group in order to provide a common platform for all projects. In each country, the DHL divisions individually choose projects for Global Volunteer Day to carry out starting in September. The projects include such activities as renovating school buildings in South Africa, planting trees for reforestation in Serbia, transporting school supplies and donating blood. ‘Global Volunteer Day’ encourages efforts that respond to local needs and make use of beneficial partnerships with local organizations. Moreover, customers and business partners are also invited to be a part of the activities.
Zum ersten Mal ruft Deutsche Post DHL in diesem Jahr seine Mitarbeiter, Kunden und Geschäftspartner zum Freiwilligentag, dem sogenannten “Global Volunteer Day”, auf. Nachdem sich in den Jahren zuvor Mitarbeiter zunächst in Asien und im Pazifikraum an der Unterstützung lokaler Projekte beteiligt hatten, weitet der Konzern das freiwillige Engagement nun auf die ganze Welt aus.
Der Fokus der Aktivitäten liegt auf dem Zeitraum vom 1. bis 10. September 2011, aber auch darüber hinaus können sich Mitarbeiter in gemeinnützige Projekte einbringen und sich zum Beispiel für Kinder, Jugendliche und ältere Menschen engagieren, Renovierungs- oder Reinigungsarbeiten in Schulen oder gemeinnützigen Zentren umsetzen oder Umweltprojekte durchführen. Über 50.000 Mitarbeiter werden sich in diesem Jahr in über 600 Projekten am “Global Volunteer Day” engagieren. Das Ziel ist es, dass sich mittelfristig ein Viertel der rund 470.000 Mitarbeiter des Unternehmens weltweit am “Global Volunteer Day” beteiligen.
Ehrenamtliches und freiwilliges Engagement
“Für die Deutsche Post DHL arbeiten knapp eine halbe Million Kolleginnen und Kollegen in mehr als 220 Ländern und Territorien. Das ist ein enormes Potenzial an Wissen und Tatkraft, das wir nutzen wollen, um einen positiven Beitrag für die Gesellschaft zu leisten. Ehrenamtliches Engagement ist ein wichtiger Bestandteil in modernen Gesellschaften und wir wollen als weltweit tätiges Unternehmen hier einen Unterschied machen”, sagt Frank Appel, Vorstandsvorsitzender von Deutsche Post DHL. “Das freiwillige Engagement unserer Mitarbeiter ist das ganze Jahr über beeindruckend, aber mit dem Fokus auf unseren jährlichen “Global Volunteer Day” können wir außerdem ein starkes Gemeinschaftsgefühl unter allen Beteiligten erzeugen,” fügt Appel hinzu.
Die Aktivitäten zum “Global Volunteer Day” werden in diesem Jahr konzernweit koordiniert, um allen Projekten eine gemeinsame Plattform zu bieten. In den verschiedenen Ländern wählen die DHL-Geschäftsbereiche individuell die Projekte für den “Global Volunteer Day” aus und setzen sie ab Anfang September um. Die Projekte umfassen unterschiedliche Aktivitäten wie zum Beispiel die Renovierung von Schulanlagen in Südafrika, die Wiederaufforstung durch Baumpflanzungen in Serbien, den Transport von Schulmaterial und Blutspenden. Der “Global Volunteer Day” setzt auf Aktionen, die dem Bedarf vor Ort entsprechen und eine sinnvolle Zusammenarbeit mit lokalen Organisationen nutzen; außerdem sind auch Kunden und Geschäftspartner eingeladen, an den Aktivitäten teilzunehmen.