DHL: CO2-neutral transport for all private customer parcels throughout Germany at no added charge

DHL Parcel will start offering CO2-neutral delivery for all private customer parcel items in Germany as of July 1, 2011 – at no extra charge. Deutsche Post DHL is the first and still the only logistics company in Germany to offer private customers an eco-friendly way to deliver their parcel items. “This way everyone can do their part to protect the climate and take on their social responsibility. And it doesn’t cost them anything extra,” says Jürgen Gerdes, Corporate Board Member MAIL, who is responsible for Deutsche Post DHL’s parcel business.

For every parcel item delivered within Germany with its services, Deutsche Post DHL contributes to climate protection projects through its GoGreen program. This offsets the emissions produced during transport and shipment processing. Deutsche Post DHL transported some 1.7 billion GoGreen items – letters, parcels and express items – in 2010 alone. This translated into more than 80,000 tonnes of CO2 that the Group was able to offset for its customers. “We’ll see another steep increase in this number once all the parcels sent by our private customers in Germany are added to this,” says Gerdes.

CO2-reduction of more than 20 per cent
There is more to green logistics than carbon offsetting, however. Deutsche Post DHL was the first global logistics company to set a carbon efficiency goal: By the year 2020, the Group plans to have improved its carbon efficiency by 30% over its 2007 values. To do this, the company is relying on a number of initiatives, including the use of alternatively powered vehicles and more efficient route planning.

The results in parcel shipping demonstrate the success of these measures: Since 2007, the average carbon footprint per parcel has decreased from 630 grams to less than 500 grams. This represents a reduction of more than 20 per cent in just four years. To put this into perspective, it takes but 3.5 km for a modern mid-size car to produce 500 grams of CO2. “The logistics industry plays a pivotal role in reducing CO2 emissions. At Deutsche Post DHL, we’ve embraced this responsibility and have become a pioneer in green logistics. Sustainability is a key component of our corporate strategy,” emphasizes Jürgen Gerdes.

Deutsche Post DHL initiated its GoGreen program in 2008. Emissions calculations and carbon offsetting values generated through GoGreen are verified annually by the leading international independent certification organization Société Générale de Surveillance (SGS) in accordance with ISO 14064 standards.

Press release

DHL Paket stellt ab dem 1. Juli 2011 alle Sendungen von Privatkunden innerhalb Deutschlands CO2-neutral zu – ohne zusätzliche Kosten. Die Deutsche Post DHL ist das erste und bislang einzige Logistikunternehmen in Deutschland, das Privatkunden mit DHL Paket den umweltfreundlichen Versand von Paketen und Päckchen ermöglicht. “So kann jeder einen aktiven Beitrag für den Klimaschutz und damit für unsere Gesellschaft leisten; und das jetzt sogar ohne Aufpreis”, sagt Jürgen Gerdes, Konzernvorstand BRIEF und verantwortlich für das Paketgeschäft der Deutschen Post DHL.

Für jedes beförderte Päckchen oder Paket im deutschlandweiten Versand leistet die Post im Rahmen ihres GoGreen-Programms einen Beitrag für Klimaschutzprojekte. Diese gleichen die klimaschädlichen Emissionen, die durch den Transport und die Sendungsbearbeitung entstehen, wieder aus. Rund 1,7 Milliarden GoGreen-Sendungen – Briefe, Pakete und Expresssendungen – hat die Deutsche Post DHL im Jahr 2010 transportiert. Damit konnte der Konzern über 80.000 Tonnen CO2 für seine Kunden ausgleichen. “Wenn nun alle Pakete hinzukommen, die Privatkunden in Deutschland mit uns versenden, wird dieser Wert noch einmal deutlich steigen”, sagt Gerdes.

CO2-Emission pro Paket um 20% reduziert
Grüne Logistik beschränkt sich aber nicht auf den Ausgleich von Emissionen. Als erster weltweit agierender Logistikkonzern hat sich die Deutsche Post DHL ein CO2-Effizienzziel gesetzt: Bis zum Jahr 2020 will der Konzern seine CO2-Effizienz gegenüber 2007 um 30 Prozent verbessern – unter anderem durch den Einsatz von alternativ angetriebenen Fahrzeugen oder eine noch effizientere Routenplanung.

Dass die Maßnahmen greifen, zeigt das Beispiel Paketversand: Die durchschnittliche CO2-Emission pro Paket ist seit 2007 von 630 Gramm auf unter 500 Gramm im vergangenen Jahr gesunken. Das ist eine Reduzierung von mehr als 20 Prozent in vier Jahren. Zum Vergleich: Mit einem Wert von 500 Gramm CO2 kommt ein modernes Mittelklasse-Fahrzeug nicht einmal 3,5 km weit.  “Bei der Reduzierung des CO2-Ausstoßes nimmt die Logistikbranche eine Schlüsselfunktion ein. Wir als Deutsche Post DHL haben diese Verantwortung angenommen und nehmen in Sachen grüne Logistik eine Vorreiterrolle ein. Nachhaltigkeit ist ein fester Bestandteil unserer Konzernstrategie”, unterstreicht Jürgen Gerdes.

Die Deutsche Post DHL hat das GoGreen-Programm 2008 eingeführt. Die Emissionsberechnungen und die Ausgleichsbeträge im Rahmen von GoGreen werden jährlich von der unabhängigen und international führenden Zertifizierungsorganisation Société Générale de Surveillance (SGS) nach den Prinzipien der ISO 14064 verifiziert.

Pressemitteilung